CS300 – Iskolaépület bővítése

Egy általános iskola megújítására kiírt építészeti tervpályázaton indultunk 2025-ben. Bár a pályázatot nem mi nyertük meg, sok értékes visszajelzést kaptunk, ami megerősít minket abban, hogy jó úton járunk. Az ilyen kihívások mindig új ötleteket és szemléleteket hoznak elő, amikből mi is sokat építkezünk.

A tervezés kiindulópontja egy olyan korszerű iskolai környezet megalkotása volt, amely egyszerre reflektál a 21. századi pedagógiai elvárásokra, a diákok sokféle tanulási igényére, valamint az oktatást támogató terek újfajta szerepére. Célunk egy inspiráló, emberléptékű és időtálló épületegyüttes létrehozása volt, amely nem csupán oktatási helyszínként, hanem közösségi térként is működik. A funkcionális szervezés során a rugalmas térhasználat, az átláthatóság és az egymásra reagáló téri kapcsolatok kialakítása kapott hangsúlyt. A tanulói mobilitást, együttműködést és önállóságot támogató belsőépítészeti megoldások – mint az átrendezhető tantermek, a közösségi zónák, vagy a szalagszerű beépített bútor – olyan tanulási környezetet teremtenek, ahol a tér aktív részese az oktatásnak.

A belsőépítészeti karaktert a letisztult formavilág, a természetes anyaghasználat és a visszafogott színpaletta határozza meg, amelyet tudatosan elhelyezett, játékosabb elemek egészítenek ki. Mindez elősegíti a diákok közérzetének javítását, a koncentrációt és ösztönzi a felfedező tanulást. A tanárok számára kialakított munka- és pihenőterek, valamint az adminisztratív és közösségi funkciók egységes rendszerbe szervezve, az iskola működésének hatékonyságát támogatják.

Az épület új elemei – beleértve a sportcélú bővítést is – nem önálló egységekként, hanem a meglévő struktúrával szerves kapcsolatban, funkcionálisan és esztétikailag is koherens
módon illeszkednek a közegbe. Így jött létre egy olyan tanulási környezet, amely nem csupán megfelel a mai oktatás technikai és módszertani követelményeinek, hanem hosszú távon is
inspiráló és fenntartható marad.

A tervezési koncepciónk alapját a környezeti adottságokhoz való alkalmazkodás és egy belső működésében átgondolt, közösségi terekben gazdag iskolai épületegyüttes létrehozása jelentette.

Beépítési elrendezés, területalakítás

A telek szabálytalan alakja, eltérő tájolású és méretű parcellái változatos városi szövetet eredményeztek. Erre válaszul az épületcsoport sugarasan szervezett új szárnyai harmonikusan illeszkednek a meglévő beépítési ritmushoz, figyelembe véve a Kastély, az ún. Új iskolaépület és a Sportcsarnok pozícióját. Az új épülettömegek dinamikusan, de arányosan kapcsolódnak a meglévőkhöz, térfalakat és teresedéseket képeznek, melyek kedvező benapozást és átszellőzést biztosítanak.

Tömegformálás, építészeti karakter

Törekedtünk egy olyan összhatás kialakítására, amely kortárs építészeti eszközökkel teremti meg az iskolakomplexum önálló identitását, miközben tisztelettel kapcsolódik a környezetéhez azzal, hogy arányos és léptékhelyes megoldásokban gondolkodtunk. Az épületszárnyakat összekötő aulatér nem csupán közlekedési csomópont, hanem a közösségi élet központja, térélményben gazdag, változatos használatra alkalmas belső terület.

Közösségi terek, tanulási terek

A koncepció fontos eleme volt, hogy az iskolai közösség minden korosztálya számára funkcionálisan és térbelileg is jól elkülönülő, mégis kapcsolódó terek jöjjenek létre:

• Alsós és felsős tanulók számára külön udvari zsibongó
• Telepített magaságyásokkal kialakított iskolakert, amely tanulási és elválasztó funkciót is ellát
• Külső és belső használatra egyaránt alkalmas étkezdei udvar
• A sportfunkciókat ellátó épületegységek saját udvari terekkel és belső kapcsolatokkal rendelkeznek
• A földbe süllyesztett multifunkcionális sportpálya és annak lelátója az iskola és a közösség számára is egyaránt hasznos tér

Belső közlekedés, esélyegyenlőség

A belső közlekedési rendszer átlátható, a szárnyak közé szervezett, minden funkció akadálymentesen elérhető. A közösségi, oktatási és kiszolgáló funkciók világos hierarchiában kapcsolódnak egymáshoz. Kiemelt figyelmet kapott az esélyegyenlőség: az épület mindenki számára használható, legyen szó mozgásukban korlátozott személyekről vagy különleges igényű tanulókról.

Funkcionális elrendezés

A tervezési koncepciónkban különös figyelmet fordítottunk a funkcionális kapcsolatok magas színvonalú megoldására, a közlekedési rendszerek áttekinthetőségére, valamint a fenntarthatóság és energiahatékonyság elveire. Továbbá figyelmet fordítottunk a megadott program betartására, azt kiemelve, hogy az előírt szabványoknak is megfeleljünk.

A földszinti funkcióséma a következő fő egységekre tagolódik:
• Kastély épület: az alsó tagozatos tanulók oktatási tereit foglalja magában, így biztosítva a korosztály-specifikus, intim környezetet.
• „A” épületszárny: a kiszolgáló funkciók (pl. raktárak, technikai helyiségek) északon, míg délen a könyvtár és csoportszobák helyezkednek el, elősegítve a tanulói közösség igényeinek kiszolgálását.
• „B” épületszárny: az étkezde, amely az aula térhez kapcsolódik, ám egy külön, teljesen elzárható bejárattal rendelkezik, lehetővé téve az étkezde különálló, akár külsős használatát.
• „C” épületszárny: a felső tagozatos tanulók terei, amelyek optimális benapozottságot kapnak, és elkerülik a meglévő épület tantermeinek takarását, így biztosítva egyidejű világosságot és átláthatóságot.
• „D” épületszárny: az újonnan épített sportfunkciók kiszolgáló területei, amelyek a meglévő sportcsarnokkal együtt komplex sportlétesítményt alkotnak.

Az emeleti szinten az új épületrészek kétszintes kialakítása lehetővé teszi a gazdaságos építést, miközben csökkenti a telek beépítésének terhelését. Az emelet a következő funkciókat integrálja:
• Az „A” és „C” épületszárnyakban oktatási célú tantermek, szaktantermek és csoportszobák kaptak helyet.
• A „B” szárnyban a kiszolgáló funkciók és a tanári részleg került kialakításra.
• A „D” szárnyban többfunkciós, kiadható tornatermek és fitnesstermek, valamint a sportcsarnok galériájának megközelítése található.

  • Tervező Kokrehel Anna, Fülöp Ágnes, Bányai Ágnes, Harangozó Szilvia, Sóváry Dalma Friderika, Szántó Fanni, Szeifert Dániel
  • Tervezés éve 2025
  • Alapterület 3125 m2
  • Megrendelő Pályázat
  • Helyszín Cserhátliget
  • Funkció Iskola